GGD Brabant-Zuidoost had in zijn intensieve taak de juiste kennis en gesprekstechnieken nodig met betrekking tot het bellen van besmette personen voor bron- en contactonderzoeken tijdens de eerste fase van de COVID-19 pandemie. Hun hulpvraag was; “Kunnen jullie onze mensen trainen in gesprekstechnieken zodat zij vaardig en professioneel aan de telefoon de CBO-gesprekken kunnen voeren met positief geteste Covid-19 patiënten en de mensen met wie zij in aanraking zijn geweest?”
Door de Roscom Academy zijn de medewerkers van GGD Brabant-Zuidoost opgeleid door onze trainers. Met een op maat gemaakte training hebben wij invulling gegeven aan hun hulpvraag. Tijdens de uitvoering kreeg de Roscom Academy de vraag of wij ook konden helpen met onder andere trainingen op leiderschap, herkennen van mensentypes en omgaan met weerstand. Deze werden door ons verzorgd op locatie bij de GGD Brabant-Zuidoost.
Omgaan met weerstand
Door het polariserende onderwerp ‘Corona’, zocht GGD Brabant-Zuidoost met Roscom Academy de samenwerking op om medewerkers en leidinggevenden voor te bereiden op gesprekken die weerstand kunnen oproepen. Hoe kunnen de GGD-medewerkers hier op een correcte wijze mee omgaan? Deze training werd op basis van praktijkvoorbeelden, aangedragen door de medewerkers, interactief gegeven.
Gesprekstechnieken
Bij het thema gesprekstechnieken maken wij gebruik van een gespreksstructuur. Vooral de wijze waarop je het gesprek begint is cruciaal, pas als er vertrouwen is willen mensen informatie delen. Informatie ophalen doe je door vooral actief te luisteren en het stellen van de juiste open vragen. Aannames doen tijdens het uitvragen van de juiste informatie is funest. En hierdoor is deze training zeer geschikt voor de GGD en dienstverlenende bedrijven.
Herkennen van mensentypes
Het herkennen van mensentypes helpt bij alle andere trainingen omdat elk persoon een andere toenadering wenst tijdens een gesprek. Door deze types te herkennen lukt het je om vertrouwen te winnen en de connectie te maken zowel als medewerker bij de cliënt als de manager bij zijn medewerker.
Professioneel en succesvol leiderschap
Leidinggevenden van de GGD zijn getraind in succesvol en professioneel leiderschap. Hierin ligt de aandacht op het positief aansturen van teams. Wij behandelden onderwerpen zoals lichaamsstaal voor zakelijk gebruik en verschillende manieren van informatie delen met het team/individu. Sturen vanuit positiviteit is een benadering die kwaliteit en effectiviteit blijvend kan verhogen.
Tijdens de training is Roscom Academy erin geslaagd om de volgende trainingen te geven;
Het gemiddelde cijfer, anoniem gegeven door de deelnemers, voor deze trainingen was een 8,9 gekregen voor inhoud, kwaliteit, bruikbaarheid in de praktijk en trainers. Dit komt mede door de goede uitleg, concrete handvatten en structuur dat de trainers Eddy en Stephan hebben gegeven.
Wij zijn trots op het resultaat en de fijne samenwerking met de mensen van GGD Brabant-Zuidoost. Fijn dat door de uitgebreide trainingen die we mochten geven, de medewerkers en leidinggevenden nu voorbereid zijn, en kunnen omgaan met weerstand waarbij ze verschillende gesprekstechnieken toepassen. Leidinggevenden zijn door de training beter bewust van de manieren van aansturen van hun teams, wat ze vanuit positiviteit doen. Ontwikkelen van vaardigheden versterkt het team.