In een wereld waarin we overladen worden door content en reclames is het lastig om steeds weer meer mensen uit je doelgroep te bereiken en dan óók nog te converteren naar klant. Hoe kun je als merk toch je klantenkring vergroten, zonder meer van hetzelfde te doen? En dat op een manier zodat alle betrokkenen er wat aan hebben?
Stel je voor, je zit op een verjaardag en je raakt in gesprek met een familielid. We noemen ‘m voor het gemak even Rick. Rick is een duurzame nieuwbouwwoning aan het bouwen. Hij vertelt dat hij kennis miste op gebied van het verduurzamen van woningen. Hij besloot advies in te winnen bij een organisatie die hem daarbij kon helpen.
Vol enthousiasme vertelt hij jou hoe goed deze organisatie met hem omging. Ze stelden veel goede vragen, gaven uitleg over de keuzes die hij kon maken en het viel op dat ze niet op zoek waren naar een route waarbij ze zelf het beste uit de wedstrijd zouden komen. Hij merkte dat de partij oprecht op zoek was naar wat het beste was voor hém, wat zorgde voor een vertrouwd gevoel. Na een aantal goede gesprekken ontving Rick een passend advies en heeft hij besloten om met die specifieke organisatie samen te werken. Hij is er trots op en praat graag over zijn ervaringen, duurzaamheid is namelijk een belangrijk onderwerp voor hem.
Wat is er gebeurd waardoor Rick met de organisatie is gaan samen werken? En nog belangrijker, waarom praat hij vol lof over de organisatie tegen jou? Rick voelde dat hij de organisatie kon vertrouwen. Het gevoel van vertrouwen is ontstaan door de manier waarop de mensen van deze organisatie met hem omgingen. De analysegesprekken zorgden ervoor dat Rick zich begrepen voelde en hij merkte op dat de organisatie oprecht het beste voor hem wilde, wat voor vertrouwen zorgde. Dat het aanbod passend was, kwam enkel doordat de organisatie goed haar voorwerk heeft gedaan. Het is de organisatie gelukt om van Rick een ambassadeur te maken en daarmee is hij de beste marketingtool geworden die de organisatie zich maar kan wensen.
Onderweg naar ambassadeurschap
Het antwoord op de vraag ‘hoe kun je als merk toch je klantenkring vergroten, zonder meer van hetzelfde te doen? En dat op een manier zodat alle betrokkenen er wat aan hebben?’ is dus ambassadeurschap creëren. Alleen kun je dat niet afdwingen, je verdient het door het juiste te doen. Wanneer je beseft dat de sleutel tot ambassadeurschap in het persoonlijke contact met klanten zit, ga je wellicht anders naar je eigen klantcontact kijken.
Ambassadeurschap ontwikkelt zich -naast een relevant aanbod- door een vertrouwd gevoel aan je klanten te geven. Gevoel komt voort uit het emotionele brein, beter bekent als het limbische systeem. Het is de doorslaggevende factor bij het maken van keuzes en de belangrijkste bouwsteen in de route naar ambassadeurschap. Het juiste gevoel ontstaat in dit geval door de manier waarop je klanten ontvangt, gevolgd door de analyse die je doet, de oprechte interesse die je toont, het type vragen die je stelt, welk aanbod je doet en de extra stappen die je als organisatie bereid bent om te zetten.
Dus, van klant tot ambassadeur. De beste basis strategie die op den duur voor jezelf gaat werken en waar alle betrokkenen wat aan hebben: een marketingstrategie met alleen maar winnaars.
Een bekende quote inspireert ons bij Roscom iedere dag weer: “Mensen vergeten wat je hebt gezegd, ze vergeten wat je hebt gedaan, maar ze vergeten nooit het gevoel dat je ze hebt gegeven.” – Maya Angelou. Het brengt ons naar contact dat goud waard is en het zorgt ervoor dat we van de eindklanten van onze opdrachtgevers ambassadeurs weten te maken.
Benieuwd hoe Roscom je kan helpen aan contact dat goud waard is? Bekijk roscom.nl of stuur een berichtje, altijd leuk!
Geschreven door Matthijs Pouw.