Sinds halverwege maart zijn onze werkzaamheden grotendeels stil komen te liggen door het corona virus. Zoals bij ieder bedrijf waar men elke dag weer 100% geeft voor zichzelf en voor haar klanten, komt dat hard aan en brengt dat veel vragen met zich mee. Na een aanpassingsperiode van ad-hoc management, ontstaan er nu weer mogelijkheden om vooruit te kijken.
Hoe start je face-to-face klantcontact weer op met in achtneming van passende maatregelen? Die vraag houdt ons al vanaf het begin van de corona crisis bezig. Met voortschrijdend inzicht. Inmiddels hebben we goed uitgedachte video’s laten maken van al onze diensten, zodat we onze partners kunnen laten zien wat onze nieuwe werkwijze inhoudt. De video’s vind je onderin deze blog. Echter is dit niet onze enige uitdaging.
Een van de eerste dingen die je leert in de Roscom Academy is hoe je een goede handdruk geeft, en wat een passende afstand tot elkaar is. Daarbij staan we ook uitgebreid stil bij de betekenis van verschillende manieren van handdrukken geven. Soms zegt een handdruk iets over dominant of subversief gedrag, behoefte aan structuur, onzekerheid, zekerheid, enzovoort. Deze informatie is essentieel als je een gesprek wil voeren waarin je je stijl aanpast aan je gesprekspartner, en informatie wil geven die relevant is. De kwaliteit van de gesprekken die wij voeren is in sterke mate gebaseerd op kennis van lichaamstaal, waar ook fysiek contact een onderdeel van uit maakt. Dat kan even niet meer.
De corona crisis heeft ervoor gezorgd dat we op dit moment op een andere manier naar ons werk moeten kijken. Die vraag is voor ons veel groter dan alleen de praktische elementen van anderhalve meter afstand en goede hygiëne. Alle maatregelen werken persoonlijk contact tegen zoals wij dat graag uitvoeren. Hoe ga je daar mee om? Graag sta ik stil bij ons motto: “Hoe dan wel?”, de vraag die we elkaar stellen op momenten dat dingen niet gaan zoals gepland. Deze zeer optimistische instelling helpt ons om de controle te houden over iedere situatie, want een positieve kijk op de toekomst zorgt ervoor dat nieuwe mogelijkheden en kansen sneller zichtbaar worden. Wil je dat ook kunnen toepassen? Stel jezelf de volgende drie vragen eens om tot eerste inzichten te komen, en probeer dat vanuit een optimistische blik te doen, denk aan kansen, mogelijkheden en wat wél kan.
- Hoe lang gaat het probleem duren?
- Hoe omvangrijk is het probleem?
- Wat kan ik doen om dit probleem aan te pakken?
Voor ons hebben de antwoorden op deze vragen geleid tot nieuwe actie. Daarom zijn we op dit moment bezig om samen met onze trainingspartner Bluegg het trainingsprogramma van de Roscom Academy te herzien en corona veilig onze kwaliteit te blijven bieden. Alle Roscom medewerkers zullen meegenomen worden in deze nieuwe training. Live, face-to-face, en met inachtneming van gedisciplineerde maatregelen. Zo zijn we klaar om weer grootschalig op straat en bij klanten thuis aan de slag te gaan. Ook bieden we onze diensten aan via videobellen en telefonisch contact. Daardoor zijn we nu zelfs in gesprek met mogelijke nieuwe opdrachtgevers!
Heb je vragen over onze video’s, of wil je weten wat we in deze tijd kunnen betekenen, neem dan contact op!
Geschreven door Niels Meulman.