Een veel gehoorde kreet is dat we anderen moeten behandelen zoals we zelf ook behandeld willen worden. Je hebt ’t vast wel eens gehoord en dan instemmend geknikt. Dit cliché wordt verteld met de beste bedoelingen, toch trainen wij in de Roscom Academy precies het tegenovergestelde. Hoe zit dat?
Waarom heb je de vrienden die je hebt? Grote kans dat jouw beste vrienden precies weten hoe jij in elkaar zit, wat je belangrijk vindt en hoe je dingen doet. En jij van hen. Deze kennis gebruiken jullie om met elkaar in verbinding te blijven en elkaars behoeftes centraal te stellen. Want alleen je beste vriendin staat op het juiste moment op de stoep met jouw favoriete chocola.
Aannames
Ieder mens is anders, denkt anders en heeft andere behoeftes. Klanten dus ook. Wanneer je jezelf als uitgangspunt neemt om te bepalen hoe je met anderen omgaat, sluit je je af voor hun behoeftes. Deze route leidt tot aannames en algemene adviezen die niet bijdragen aan het scheppen van een band. Of nog erger, adviezen die eigenlijk alleen maar voordelen voor jezelf hebben.
Verkopers en adviseurs die deze techniek hanteren komen we helaas nog veel te vaak tegen. Het kan zorgen voor weerstand en dwarsboomt de route naar effectief (klant)contact dat goud waard is.
Normen en waarden
Terug naar de opening van deze tekst, dat we mensen moeten behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. In onze Academy spreken we dit tegen, maar toch niet helemaal. Er zit een kern van waarheid in. Vaak horen we het als kind of geven we het kinderen mee om bewustwording te creëren rondom normen en waarden. Hiermee proberen we kwetsend en onredelijk gedrag te voorkomen. En dat is goed, want het daagt je uit te reflecteren op je eigen gedrag.
Met onze tegenstrijdige opening doelen we dan ook niet op normen en waarden. Wat we wel bedoelen is; behandel mensen zoals zij behandeld willen worden. Oftewel: One size only fits one.
Herken behoeftes
Hoe leer je de behoeftes te herkennen van mensen die je nog niet kent, bijvoorbeeld die van je klanten? Hier komt je mensenkennis om de hoek kijken.
In onze Roscom Academy leren we deelnemers verschillende vaardigheden om gedrag te observeren en te herkennen welke emoties er mogelijk achter schuilen. Bijvoorbeeld het herkennen van lichaamstaal signalen, de manier waarop iemand iets zegt of het soort vragen die iemand je stelt. Het zijn allemaal onderdelen van de puzzel die jou helpen inschatten hoe je met een ander om kunt gaan.
Waarom?
Echt contact ontstaat niet vanzelf, natuurlijk heb je met de één een betere klik dan met de ander, toch is er meer dat je kunt doen. Vanuit oprechte interesse, een open instelling en met behulp van de juiste technieken ontstaat er authentiek contact. Dit biedt kansen om van tevreden klanten ambassadeurs te maken, of bijvoorbeeld een onuitwisbare indruk achter te laten bij iemand die je voor het eerst spreekt. Dit prikkelende, inspirerende contact zorgt ervoor dat mensen blijven terugkomen.
Wees authentiek en verras jezelf
Laat jezelf verassen door andere mensen, ga op zoek naar wat hen uniek maakt. Combineer je eigen basis aan normen en waarden, met de behoeftes van je gesprekspartner en zie hoe dat een verschil maakt in het contact.
De Roscom Academy
Wil je leren hoe je de behoeftes van een ander goed kunt waarnemen? Neem dan deel aan onze Roscom Academy! Je kunt vrijblijvend een berichtje sturen voor meer informatie. Heb je een andere vraag? Leuk! Laat dan een berichtje achter, ik kom graag met je in contact!
Geschreven door Matthijs Pouw & Niels Meulman.